WJD blog nr.2 Dag 4 t/m 6

Toen men zij dat de tweede dag de langste dag was, hadden we stom genoeg aangenomen dat elke dag na dag 2 makkelijker zou worden. Maar we hadden er niet aan gedacht dat naast lang een dag ok daadwerkelijk moeilijk of zwaar kon worden. Dag 4 wordt denk ik voor velen de zwaarste dag. In ieder geval tot op heden. De rit zelf was een kilometer of 110 maar dat was niet wat de rit zwaar maakte. De reis die was uitgezet door de reisorganisatie ging niet perse over asfalt. Voor welke reden dan ook hadden ze ook paden uitgekozen die ons leidde over grint, modder en andere offroad paden. Dit is niet heel erg fijn op de racefiets die velen van ons berijden. Wat de rit ook zwaar maakte was omdat we niet waren ingesteld op de heuvels waar we deze dag volop in waren gereden. Het is heerlijk om van een heuvel, wanneer je goed overzicht heb, met 40 a 50 km per uur naar beneden te gaan. Maar voor je eraf kan moet je er eerst naar boven.

Vandaag was hierdoor ook de dag van het leren schakelen en het leren een berg op te rijden. Wanneer je niet weet hoe lang een stijging duurt, dan moet je niet alles gaan geven voor je in de eerste bocht bent. Dan blaas je jezelf namelijk helemaal op en kom je niet verder. Mogelijk heb je er de hele dag dan last van de benen. Maar je moet rustig in je eigen tempo, in een versnelling waarin je een lekker tempo rijd, omhoog gaan fietsen. Zo komt iedereen dan op den duur wel naar boven, soms misschien maar 5 kmpu in de laagste versnelling omdat het zo stijl is of omdat je zo moe bent, maar we komen boven.

Wat de zwaarte van de dag nog vergrootte was het weer. Vanaf de lunchplaats, nog een kilometer of 45 te fietsen besloot het weer van mooi zonnig naar regen te veranderen. Dit maakte op zich niet heel veel uit maar het is vervelend dat de voeten nat worden en het afdalen wordt een stuk gevaarlijker omdat de weg gladder wordt.

Door alle omstandigheden waren we vrij laat aangekomen op de camping dus we besloten in plaats van koken lekker uit eten te gaan op de camping. Het restaurant bleef voor ons een uurtje langer open en we hebben er heerlijke schnitzels en patat gegeten.

Afgelopen dag begonnen er bij sommigen ook wat kleerscheuren tevoorschijn te komen. Zere knieen, andere blessures en de bergen die eigenlijk te zwaar waren zorgde ervoor dat deze bij de lunch moesten afstappen. Deze gaan dan met de volgauto mee en helpen met de meer logistieke taken.

Op dag 5 fietsen we daardoor ook met 2 man minder. Het is beter een dagje vrij te nemen dan dat je iets heel erg blesseer en dan helemaal niet meer kan fietsen. Persoonlijk voel ik mij steeds sterker worden. Ben natuurlijk wel moe en heb spierpijn, maar voel dat de benen meer kracht krijgen over tijd. Dag 5 was nog steeds in de heuvels. In theorie reden we 90km vandaag maar omdat op dag 4 de navigatieroute die was uitgezet door grindpaden heenging had vader Johannes, welke groep 1 reed vandaag, besloten elke grindpad die op het pad zou komen te ontwijken en om te rijden. Als groep vonden wij dit prima. Dit betekende wel dat op het eind de dag geen 90km was gereden maar 110km. De extra kilometers waren heerlijke N-wegen waar we heerlijk over konden rijden met 30kmpu+ dus daar klaagde we niet over. Onderweg kwamen we toch nog 2 keer hele slechte paden tegen die we echt niet konden ontwijken want dat zou zo veel extra kilometers opleveren dat het niet waard was om om te rijden. Vandaag hadden we in de avond eindelijk wat tijd om weer catechese te krijgen. Laatste twee dagen waren we zo laat dat dit erbij in was geschoten.

Vandaag was trouwens ook de dag van het eerste ongeluk. Bij de afdaling is iemand van de weg geraakt waardoor deze licht geblesseerd is geraakt. De fiets had ook kleine schade maar dat heeft een van onze fietsers weer gemaakt. Niets ernstig verder, wel geschrokken.

En dan de dag van vandaag, dag 6. Nog 3 dagen fietsen voor we bij de rustdag in Drezden komen. Er was voorspeld dat we uit de hogere heuvels gaan komen. Deze voorspelling is prima uitgekomen, we hebben nog enkele heuvels gehad waarvan er twee nog echt pittig waren. Voor de rest was het heel erg veel afdalen. Heerlijk 40 a 50 kmpu afdalen over hele overzichtelijke afdalingen door het Duitse heuvellandschap. We fietsen vandaag in een enkele groep omdat we nog steeds wat problemen hebben met de navigatieapparaten. Dit zorgt ervoor dat ik persoonlijk rustig achter de groep aan kan rijden om vandaag te gebruiken om al fietsend te herstellen. Zo kunnen we morgen weer lekker met volle kracht door. Geplande kilometers was ongeveer 110. Door onze eigen route te kiezen hebben we er vandaag 132 gemaakt. Wat volgens mij de langste van de reis tot nu toe.

Volgens mij doet vader Johannes ook nog steeds updates via zijn facebook (https://www.facebook.com/vaderjohannes) en youtube (https://www.youtube.com/channel/UCUp5U-TcSSMjIUOQO1bqewA) dus hier kunt u ook nog kijken voor foto’s of andere updates.

Dit was in ieder geval de update tot en met dag 6. Wij kijken al uit naar de rustdag die we heerlijk gaan genieten komende zondag. Maar tot dan moeten we nog 2 dagen lekker fietsen. Natuurlijk zal ik over de komende dagen ook weer een stukje schrijven en posten zo gauw er weer toegang is tot het internet.

Tot volgende keer en groeten uit Duitsland